10.4.09

Lenas lamm (Foto: Helena Hurme)


Någon nytta skall man väl ha för att man inte hör till kyrkan! En sådan är att man kan äta kött (och mycket) på långfredagen. Jag tillredde steken jag skrev om nedan. Den blev perfekt. Här är receptet, som jag har kallat för Lenas lamm (jag kallar mig själv och mina släktingar kallar mig Lena).


Lenas lamm


Köp en lammstek med ben. Tina upp den om den är djupfryst. Dagen innan den skall stekas: Torka den med hushållspapper och smörj den med smör eller margarin (redigt). Skär några vitlöksklyftor i strimlor. Hugg hål med en vass kniv i steken. Stick in vitlöksstrimlorna i köttet. Gör sedan en blandning av krossad rosmarin (kanske 2 tsk), 2 tsk pulverkaffe, 2 tsk kakaopulver (det hittade jag på igår), 2 tsk salt. Gnid in steken med blandningen och ställ in den i kylskåpet. Ta ut den 2-3 timmar innan den skall stekas så den hinner bli varm (min var 18 grader när jag satte in den i ugnen).


Bryn steken i smör eller margarin i en stekpanna. Jag använde ne Scanpan med höga kanter, som jag sedan satte in direkt i ugnen. Ställ ugnen på 175 grader och stek köttet tills det är mellan 70 och 82 grader. Mitt var runt 80. Det var nästan för väl stekt, för det "steks" ännu på bordet.


Jag gjorde en sås på stekspadet. Jag tog lite rödvin och hällde det i stekpannan och hällde också i den köttvätska som samlades på trancheringsbrädet. Såsen var verkligen god. Jag tror att det var kakaopulvret som gjorde det. Man hade förstås kunnat hälla i lite grädde och reda såsen, men jag hade ingen hemma.
Till detta gjorde jag en potatisgratäng. Jag hade tyvärr fel sorts potatis, som var för fast, men inte var gratängen nu alldeles oäven, inte. Mycket blev det av över en kilo potatis (för en person!), men man kan ju alltid frysa in resten.
Annars: jag tänkte på att när jag blir gammal på riktigt (:)) så kan jag ju blogga och DÅ kan jag gå med i någon typ av community, typ Facebook (om dom nu finns längre...) om jag börjar känna mig ensam.

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Dat måste smacka verkligen gott :-)
Jag hälsar

13.4.09  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida