29.3.09

Rörremont augusti-november 2009

Bostadsbolagets styrelse höll ett möte häromveckan och meddelade, att remonten tidigareläggs från januari-april 2010 till att börja i augusti för min trappa. För min del betyder det att jag måste hitta en bostad för augusti-november detta år i stället för januari-april nästa år. Vi skall ännu ha en extra bolagsstämma den 7 april och efter det tänkte jag börja se mig om efter en provisorisk bostad, kanske en etta eller tvåa. I augusti kan jag ta bilen och köra omkring i landet eller i Sverige och sedan skall jag på konferens till Litauen i slutet av månaden, så jag kommer inte att vara i bostaden så mycket förrän undervisningen börjar. Men om någon som läser detta skulle veta någon bostad så tipsa mig. Jag kan nog tänka mig att hyra den för ett halvår, juli-december, om det krävs. SÅ dyrt kan det inte bli.

Vårt bostadsbolag tycks ha haft tur i rörremonten. I och med att den görs i år får vi för det första ett statligt understöd på 10 %, vilket i mitt fall innebär 3000 euro. För det andra blir hela remonten betydligt billigare, för det finns ett stort utbud av arbetskraft. I stället för runt 38700 skall jag betala 30201 minus denna tio procent, så slutsumman blir 27000. Jag har redan sparat ihop mer än hälften (!) av den summan och det är fjorton månader kvar tills räkningen skall betalas! Jag kunde för all del ta ett lån på till och med 25 år och betala av det i vederlaget, men det känns bättre så här. Jag fick också pensionsbesked (fast jag tänker fortsätta till 68 om jag hålls frisk). Pensionen är stor även utan superackulumeringen om 4.5% på den månatliga bruttolönen, så det skulle nog inte vara något problem.

Det finns kanske något positivt i rörremonten också: det lönar sig knappast att tvätta fönstren förrän sommaren 2010:) . Vi fick ju nya fönster förra sommaren och före det väntade jag på att vi skulle få nya, så jag har faktiskt aldrig tvättat dem.

Sparprojektet har framskridit mer än väl: jag har lärt mig att inte ens titta på broschyrer med dyra saker och köpt nytt med eftertanke. Igår förföll jag dock till att köpa en svart sommarklänning, som jag borde kunna ha på jobbet och på resor. Den kostade 90 euro, så det var det dyraste jag köpt sedan januari. Jag var också på teatern och såg Momo (den var ojämn, tyckte jag) och förra veckan på den finska teatern och såg en fars, "Lentävät morsiamet". Det är lätt att få en biljett när man går ensam, till och med i ett "slutsålt" hus. Teaterbiljetterna går på 17-18 euro så det ryms nog inom min budget. Det blir pengar över även av dem som jag vikit för förbrukning varje månad.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida