6.3.09

Möss- och vantprojekt (Foto: Helena Hurme och Mauri Pettersson)




Under julen började jag efter min svägerskas exempel sticka vantar och virka en mössa av garnet "Huopanen", som man kan filta genom att tvätta det i 40 grader i tvättmaskinen. Jag satte här in bilder på hur plaggen såg ut före och efter filtningen. Garnet kryper 40 procent, så plaggen var enorma före dom hamnade i tvättmaskinen.

Den våta mössan monterade jag på en upp och nervänd gryta med en skål högst uppe. Genom grytöronen och mössan trädde jag påsförslutare , som jag spände fast. På detta sätt fick jag flikar vid öronen. Mössan har faktiskt varit tillräckligt varm även under de allra kallaste dagarna.


Mössan virkade jag ur eget huvud och jag har faktiskt inte virkat sedan jag var sex år gammal och gick i första klassen! Kolla bilden som min pappa tog då.





























0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida