10.4.09

Ingen pensionering på länge! (o.a.)

Jag har suttit vid köksbordet dit jag släpat min bättre skrivbordsstol och läst kapitelmanus till en bok som jag är med och redigerar. Mitt i läsningen måste jag bara skriva ett inlägg i bloggen om en sak som började gnaga. Igår sade en något yngre kollega att "du går ju i pension om ett halvt år". Min spontana reaktion var "va!". Jag fortsatte med att säga att jag tänker gå i pension vid 68, om jag är så här friskt. Det är mycket olyckligt om en uppfattning sprider sig om att jag skulle avgå snart. Det inverkar nämligen på hur studerandena rekryteras till t.ex. pro graduseminarier samt möjligen på hur jag kan få finansiering för forskningsprojekt.

Jag såg just i tidskriften "Tiede" (som kommer genom Professorsförbundet, antar jag, för jag har inte prenumererat på den) att 17% av tidningens läsare skulle vilja fortsätta att arbeta till åtminstone 70 års ålder. Jag tycker själv att många yngre kolleger skulle ha större skäl än jag att gå i pension!

Långfredagen är annars en ypperlig dag att läsa manus, särskilt som det är grått och dimmigt ute. Jag köpte en 1.5 kilos lammstek, som jag tänker steka idag och äta hela påsken. Till den tänker jag tillreda en Gratin dauphinois, d.v.s. en potatisgratäng med bara en aning av vitlök, mjölk, svartpeppar, lite salt och svartstämplad ost (det höll på att gå tokigt med den - jag hann käka upp hälften i förrgår då jag köpte den...) - som jag likaså skall ha hela helgen. Dessutom haricot verts, d.v.s. tunna gröna bönor och sedan vit sparris. Det köpte jag till senaste veckoslut och den var verkligen god. Till detta skall jag ha rödvin. Jag har använt Rawson's Retreat från Australien. När jag frågade på Alko hur det är med lamm, föreslog försäljaren att jag också kunde ta Koongunga Hill, och då gjorde jag det, men har inte ännu smakat på det. Jag tror att jag måste tänja lite på detta med att dricka ett glas i veckan, för lamm kräver nog rödvin. Sedan blir det nog långa spatserturer, kanske ut till den nya Plantagen.

Appropå det namnet Plantagen: Förra lördagen hade jag tänkt gå till Mini-Mani när jag fick en liten gul ros av en flicka vid Citymarket (och vände hem igen). Jag frågade varför hon ger den och flickan sa att det var för att Plantagen öppnat. Hon uttalade namnet med G!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, alltså inte med ett sch. Jag har läst att firman är norsk (http://www.plantagen.se/Pressrum1/Historik/Historik/), så det är ursprunligen ett norskt sj (det skrivs Plantasjen på norska), och inte g i namnet. Det är lite som Biltema, som har blivit Billtema, inte Biilteema. Men: Peugeot, (pöschå), tycks ju uttals som det skrivs eller t.o.m. Pösö. Och inte för det: vi är inte mycket bättre på svenskt håll: i vår interna mejl fick vi läsa om Cibeliusakademin!!! Jag tror att det skulle behövas lite utbildning (också i svenska) bland personalen...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida