8.4.09

Stickning på gång (Foto: Helena Hurme)

Jag har en stickperiod efter en paus på runt tio år, om man inte räknar sockor. Det senaste större jag stickade var en tröja med pandamönster åt min brorsson Otto just har fyllt 13. Han måste ha varit tre när han fick den! Först stickade jag två mössor och ett par vantar, sedan en gråspräcklig tröja i ylle/akryl. Jag hade den på jobbet en gång för att testa om den var för varm. Det var så där på gränsen. Jag stickade den "ur huvudet", dvs utan att följa ett mönster. Jag mätte alltid ibland på mig själv. Ärmarna är i längsta laget, men det är bra sedan när det blir kallt igen. Efter det började jag på en tröja i en bomulls-akrylblandning i jeansblått med flätmönster. Man kan sticka också det framför TVn, så jag har ökat TV-tittandet avsevärt. Stickandet håller mig ifrån datorn :).

Jag har redan tidigare utvecklat ett system för mönsterstickning, som jag nu har fotograferat. För det första gjorde jag om mönstret till en Wordfigur, så att det blev större. Jag skulle också ha kunnat kopiera och förstora det, förstås. Sedan fäste jag mönstret på en pappbit. Runt pappbiten fäste jag en remsa i rätt hård plast. Den petar jag upp efter varje varv för att var jag är.






0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida