22.5.09

Cykelsäsongen har börjat (Foto: Mauri Pettersson)

En av årets bästa dagar: första gången på cykel! Jag hade cykeln på service (45 euro, men den blev bra). Jag borde ha följt med bättre när Topi putsade den... Jag cyklade först till Tritonia efter en bok, just före regnet kom, och sedan till Gerby längs stranden och till Mini-Mani och hem. Sedan kom regnet igen.

Bilden utan luva tog min pappa på Lumnäs gård sommaren 1952, då jag var sex år. Bilden med luva tog han 1954. Cykeln var min första egna, en röd, tjekisk Automoto som jag hade ända tills vi flyttade till Rovaniemi 1959 i mars.

Klädseln var skotskrutig kjol och vindtygsjacka, som det hette. Och beige, tjocka strumpor som hölls uppe med strumpeband och ett "livstycke", som var rosa.

Jag blev tvåa i en cykeltävling kanske just 1954och det grämer mig ännu! Orsaken till att jag inte vann var att jag inte stannade när jag körde ut från startplatsen (vår gård). Tävlingen vanns av Birger Sandström från min klass.



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida