21.6.09

Vikten av att behärska Word

Jag har hela midsommaren pynjat med den ÅA-interna spetsenhetsansökan som har deadline 25.6. 16.00. Själva ansökan är färdig och jag har sparat den i PDF-format.
Midsommaraftonen spenderade jag med att skriva om de andras CVn, för de var till största delen uppbyggda utan tabeller. I stället hade skribenterna använt mellanslag (som på en skrivmaskin) och tabulatorer, så det gick inte att göra ändringar i hela dokumentet.

Jag funderade på vilket slöseri det är med resurser att för det första skaffa in porgram som folk inte behärskar och för det andra att skriva på mindre effektiva sätt därför att man inte behärskar programmet. I stället borde Åbo Akademi ha en massiv utbildning när det kommre nya versioner av sådana program som alla använder, som nu den nya versionen av World. Det kunde vi i Vasa ha i den stora salen. Kursen borde vara näst intill obligatorisk: Man borde ha ett mycket gott skäl att inte delta då och det skulleordnas ett tillfälle för dem som inte kan vara med.

Jag kan inte säga att jag kan allt själv, men mycket har jag lärt mig, allt på egen hand. Nu hittade jag t ex funktionen under View där man kan se hela sidan, gå till ett visst ställe, stänga fönstret och sedan komma till just det stället i texten och göra ändringen.


Tillbaka till ansökan: Innehållsförteckningen bygger på automatiska rubriknivåer och är alltså klickbar. Samma sak gjorde jag med bilagorna, dvs min CV, som fick vara max. 10 sidor, de andra seniorforskarnas CVn (3 sidor per man) och de tio viktigaste publikationerna. Också seniorforskarnas CVn hade alltså en klickbar innehållsförteckning. Men: när jag skulle förena dem, gick det inte längre att ha det så, utan alla rubriker hamnade i en innehållsförteckning. Hoppas jag kan sända fyra olika dokument.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida