20.6.09

Nya (och äldre) finländare på cykel

Jag har redan länge varit av den åsikten att invandrare och flyktingar sannolikt inte får lära sig de trafikregler som gäller i Finland och därför vet de inte att cyklar räknas som vilket annat fordon som helsta. Man ser ofta till och med vuxna karlar cykla på trottoarerna. Följdaktligen vet de inte heller att det är förbjudet att cykla i bredd. Det fick ja erfara när jag cyklade längs stranden mot Sunnanviken. Jag hade just kommit upp för den lilla backen efter badhuset och fått upp farten i nerförsbacken och kurvan. Jag såg nog att det kom någon emot, men jag kunde inte ana, att fast de cyklade i bredd, skulle kvinnan, som var längre mot mitten, inte väja en tum! Tvärtom sade hon något åt mannen, var säkert förnärmad att jag inte väjde! Det kunde ha gått riktigt tokigt. Det skulle nog vara viktigt att informera om trafikreglerna när de kommer till landet.

Inte för det, nog är det vi gamla finländare som också bryter mot reglerna. Detta har nästan blivit en regel! Det fick jag erfara när jag cyklade på gatan. Jag inordnade mig för att svänga till vänster på Vasaesplanaden från torget och in på Rådhusgatan, visade med handen i uppförsbacken vart jag skulle. Och någon hade mage att tuta! Jag har tutat en gång åt en cyklist i Vasa. Då cyklade hon med ett barn bakpå på trottoaren och nerför Aktias backe och RAKT ut på skyddsvägen. Jag svängde till vänster och man bör ju låta fotgängarna passera, men förväntar sig inte att någon skall komma cyklande i full fart när det inte är en cykelväg. Jag tvärbromsade, öppnade dörren och skrek åt kvinnan något i stil med "Ser du inte att det inte är en cykelväg. Och du har ett litet barn på cykeln!". Hon pekade på fotgängarljuset och trodde säkert att hon får cykla. Jag var så arg att jag darrade.

Det finns en enda liten stump i Vasa där jag cyklar på trottoaren: Det är stumpen från min port till Kaserngatan. Där går nämligen en cykelväg.

Annars är nog cykelvägsnätet stort, men ologiskt. Cykelvägarna börjar och slutar hur som helst. Det märkte jag idag när jag cyklade i Melmo på gator som jag aldrig tidigare hade åkt på. Man kunde komma till en korsning längs en cykelväg och se en annan, men det fanns ingen förbindelse för att inte tala om ett märke att det var en cykelväg, så jag cyklade på gatan och frågade sedan en man, som bekräftade att det var det. I andra ändan fanns det inte heller något märke!

Ett ställe där jag saknar en cykelväg eller ens en ordentlig gata är förbindelsen mellan Academill och Tritonia. Försök själva cykla dit enligt reglerna. Om man cyklar nedre vägen, dvs mot Kuntsis museum, är kullerstenarna farligt stora i nedförsbacken längs Biblioteksgatan. Om man cyklar övre vägen hamnar man i trafikljusen i hörnet av Museigatan (tror jag den heter -alltså nästa gata mot Tritonia) och Kyrkoesplanaden. Sedan måste man igen över gatan om man vill cykla längs stranden!

Jag har funderat på att tipsa Vasabladet att de skulle be en trafiklärare cykla vissa rutter enligt reglerna. EN skulle kunna vara från min gård till Terveystalo, sedan till stationen och därifrån hem till mig och sedan till Academill och därifrån till Tritonia. Det är inte alldeles lätt, särskilt om man inte vet var cykelvägarna går (jag cyklar FÖSTÅS inte via dem till Academill. Det skulle bara fattas att jag skulle cykla upp för den stora backen på Biblioteksgatan när jag kan ta Skolhusgatan!

Ett farligt ställe är när man kommer till ABC vid motorvägen från den lilla rondellen. Där finns det en cykelvägsstump. Där bör man ju stanna. Nu lät en bil mig köra och jag tackade. Inte undra på att den gjorde deet! Det fanns nämligen ett trafikmärke "Förbjudet att köra med motorfordon" på den andra sidan av cykelvägen!!! PÅ den andra fanns det vanliga cykelvägsmärket! Det är en total omöjlighet att habåda, för de ger cyklisterna (och andra också) olika signaler.

I närheten finns ett annat farligt ställe: Jag undrar hur det är: Räknas de bilar som inte kör in i rondellen utan som svänder direkt til höger, som högersvängande fordon eller inte? Om ja, då bör de väja för cyklisterna. Det skulle vara klarare om de hade en triangel där. Om jag kommer ihåg, skall jag kontakta trafikplanerarna!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida