30.5.09

Nära 40 km-strecket!

Jag cyklade idag från centrum via ABC och Toby till Martois och tillbaka till stan via Gamla Vasa och Roparnäs och till en cykelaffär och hem. Det blev 38.89 kilometer. Det blåste rätt friskt och jag hade motvind på hemvägen. Ungefär halvvägs höll jag en tepaus och en liten sådan vid Vuxenutbildningscentralen i Gamla Vasa.

Det var svårt att veta vad man skulle ha på sig för jag startade 9.30 och då var det ännu rätt kallt. Efter att ha duschat gick jag till cykelaffären och köpte ett par vindtäta, tunna byxor men också en ny hjälm. Den förra hade jag köpt 1992 i USA, där jag lovade en läkare att alltid ha hjälm när jag cyklar. Den nya är mycket bättre: Den går ordentligt ner i pannan, sitter bättre och har framför allt flera och större hål. Jag fick ju värmeslag när vi cyklade runt halva Mälaren. Jag förstod inte då varför jag frös och hade en VILOPULS på 180 (när den normalt är 52-57!). Jag gick till ett apotek för att köpa en febertermometer (jag hade köpt en ny cykel och Topi reparerade den på vårt hotellrum ), men det var söndag och dom hade ingen, så jag mätte vilopulsen i stället. Först efteråt har jag förstått vad det var fråga om! Den nya hjälmen kostade runt 100 euro, men det är ju nog en livförsäkring särskilt när man cyklar på landsvägar som jag brukar göra. Det är ju så att de som inte har något att skydda, behöver inte använda hjälm... Huvudet är min störst investering och jag kan utföra mitt arbete utan händer och fötter, men inte utan huvud.

Min kondition är nog bra nu. Jag har faktiskt inte behövt leda cykel upp för backar en enda gång i år! Jag tränar inför morgondagens Nice Run. Jippot börjar klockan 19. Jag är med i ett ÅA-lag, men jag har inte tänkt springa (fast konditionen nog skulle tillåta det. Det är knäna jag är rädd för), utan gå. Det ser ut att bli bra väder.

Jag funderade på att jag nog måste ha blivit tänd på cykling redan när jag var mycket liten. Jag kommer ihåg att jag cyklade från Lovisa till Pernå-vägskälet (7 kilometer på grusväg!) ensam. Jag var kanske 10 år. Jag plockade vitsippor och gav dem åt "tant Inga", mammas bästa väninna! Jag tyckte mycket om henne. Hon bjöd mig på te och jag drack sju koppar, kommer jag ihåg. Man hade ju ingen vattenflaska med sig på den tiden.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida