6.4.08

Att koka kronärtskockor (Foto: Helena Hurme)


Jag håller som bäst på och lagar min söndagsmiddag: kalvfilé (ja, det är sant - jag hittade fransk kalv förra veckan i Stenhagas City-Market!!! och frös ner den), kronärtskockor och sparris . Jag gillar alla dessa ingredienser. Kronärtskockor har dock en tendens att flyta upp till ytan när man kokar dem. Jag kom på att sätta en hålslev på den med stöten till en mortel i gjutjärn på så att skockan hålls under vatten. Det skulle säkert gå lika bra med ett galler för ångkokning och den lilla morteln eller köttbulten i gjutjärn om man kokade flera skockor. Jag sände just förslaget med bild till Niksi-Pirkka, Knep-Birka.


In case someone searches blogs for how to cook artichokes, here is a picture. Ici une image pour mieux faire cuir les artichauts. Hier ist ein Bild über wie man Artischoken besser kochen kann. Tässä on kuva siitä, miten artisokat saa pysymään keitettäessä veden alla. Tu zdecie o tym, jak lepiej gotowac karczochy.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida