19.7.07

Städa och "städa"

Om någon läser detta känner ni kanske till skillnaden mellan att "städa" och att städa. Det förra innebär att man tar fram dammsugaren och viftar lite med den på strategiska ställen, gör högar av papper (som man sedan glömmer i någon låda), rafsar ihop kläder som man kanske har glömt i hallen och tömmer diskmaskinen och sätter in den smutsiga disken. Man bör också komma ihåg att köra ett varm med WC-borsten i byttan. Den senare städningen har jag hållit på med under den senaste tiden. Det innebär att man går igenom hela huset, skåp för skåp, låda för låda, och gör sig av med saker som man alldeles i onödan sparat på i åratal, som tillexempel plast med små blåsor som det är roligt att knäppa sönder, gummiband från trosor som man kastat bort (!), samla, stora plastpåsar i massor osv. osv. vet ni vilken är den smutsigaste platsen som man använder dagligen? Nej, det är inte WC-byttan, för den är lättillgänglig och den tvättar man ju genast när den blir smutsig (förutom några kolleger på jobbet, som inte tycks känna till denna regel...). Jag menar området runt slaskhinken. Åtminstone hos mig blir dörren smutsig och en och annan sak har hamnat utanför hinken och in under vagnen. Jag hittade bland annat en vitlöksklyfta där (jag slängde den nog...). Jag var så stolt över slaskhinksskåpet efter städningen att jag öppnade dörren flera gånger för att titta på det! Så städade jag i "syskrinet", dvs. lådan där jag har saxar, nålar, stickor, virkkrokar, reservknappar, stoppgarn, säkerhetsnålar and you name it. Man tror ju alltid att det är sista gången i sitt liv som man behöver göra det men av någon anledning råder det entropi i just denna låda.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida