16.7.07

Min balkong (Foto: Helena Hurme)


Eftersom jag varit hemma nu i ett par veckor har jag haft glädje av min balkong, som börjar vara färdigt inredd. Förra sommaren skaffade jag rullgardiner som hindra folk från att se in, men jag ser ut. Dessutom hängde jag upp en linnegardin på den stump av inglasningen där man inte kan ha rullgardin p g a en krokig skena. Gardinen hindrar kvällssolen ifrån att skina rakt in. I år köpte jag ett högre bord på Ikea (se texten till bilden nedan), som gör att jag kan äta och arbeta på balkongen vid behov. Den gula blomman fick jag av en väninna, kaktusen köpte jag själv och idag gick jag av och an till Citymarket i Stenhaga och på vägen hem köpte jag en krukväxt i Blomgården. Den ställde jag i den vattenkanna som vi använde hemma när jag var barn innan vi fick badrum. Tvättfatet står på vagnen under kannan. Med den inredning jag har kan tre personer sitta ute obehindrat och en fjärde på den lilla pallen som annars tjänar som en fotpall. Bakom den gröna stolen kan jag dessutom ha ett torkställ vid behov. Jag är nu mycket nöjd med inredningen.
Förresten: jag bytte bild här emellan varven och var till jobbet och hämtade hem de tre små ljusstakar i grönt glas som jag fått av mina vänner som kom på besök. Avsikten hade nog varit att ha dem på balkongen, men jag var så sällan där så jag hade dem i fönstret på jobbet i stället. Sedan polerade jag de två koppaformar som hänger på räcket. Min mormor hade dem i sitt kök tillsammans med en hel massa andra liknande formar. Min äldsta brorsson Ante frågade häromåret varför den hänger där den hänger. Bra fråga: varför har man prydnadsföremål?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida