15.7.07

Cykelsäsongen har kommit igång

Jag sitter och svettas efter att ha duschat efter en cykeltur runt Molnträsket på 28.3 kilometer. Jag drack just upp resterna av mitt varma te (Harrods Earl Grey, vilket jag tar av ganska sällan, för det är vanligtvis bara för gäster, men nu drack jag av det ute i naturen). Jag hade min nya Gore-Tex PacLite-dress på mig för det småregnade. Byxorna var perfekta, jag hade självsydda byxor i microtyg från 1991 under, och svettades inte alls. Med jackan svettades jag nog. Jag hade huvan på och hjälmen på den. Men jag skulle ju ha blivit våt så vi så. Under jackan hade jag en lycrablus med korta ärmar och sedan en tunn bomullsskjorta som jag brukar ha mot solen. Den får jag nog lov att byta ut. Det var varmt nog, men bomull lär inte anses som det bästa materialet längre. Men nog njöt jag trots regnet! Jag har inte kommit underfund med vad som är bättre: långa skidturer eller långa cykelturer, men båda två hör till bland det bästa jag vet.

I själva verket cyklade jag redan ett par gånger tidigare under den gågna veckan: först till Västervik tur och retur, och sedan följande gång till ABC-stationen vid motorvägen och förbi Gamla Vasa till Neste vid Karlebyvägen och hem. Tyvärr funkade min trippmätare inte då, men jag tror att den första trippen var runt 18-20 kilometer, den andra kanske 22-24. Rundorna blir större och större när min kondition förbättras. Jag skall snart cykla först till Helsingby och därifrån till Vöråvägen och hem via Gamla Vasa, sedan en runda runt Karperöfjärden, sedan till flygfältet och därifrån via Gamla Vasa, Neste som ovan och Singsby och hem, sedan till Solf och Sundom. Ordningen vet jag inte riktigt ännu.

Jag valde att stanna mest hemma denna sommar för jag reser så mycket i tjänst (så också i slutet av augusti detta år igen) och för två år sedan körde jag runt Bottenviken på sommaren, förra året gick en månad åt till min resa till Australien, Hongkong och Singapore. Det är oerhört skönt att kunna njuta av sin egen stad och sin bostad. Jag har kastat ut massor av saker som jag inte behöver och faktiskt fått lite tomma hyllor.

Jag måste ännu tillägga att jag tillredde en lunch/middag bestående av en inrefilébiff, stekt nypotatis och fänkål (från igår), en tomat samt 12 cl rött vin (som jag nästan på läkarens beordran börjat använda en gång i veckan, ungefär) samt som efterrätt en bit mörk chocklad (86 % kakao) och lite hjortron (fjolårets) som efterrätt. Jag trodde att det skulle smaka med sömn, men en av grannarna städade så att jag vaknade efter vid pass tjugo minuter. Men gott så!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida