14.2.08

Från skivor till dator (Foton: Helena Hurme)

Jag hade sedan hösten funderat på att föra över mina gamla skivor till datorn i MP3-format (i sista hand kanske till min iPod, där jag nog redan har runt 4400 låtar men dens storlek är 60 GB, så det finns nog plats ännu. Jag såg en annons med Numarks skivspelare och började söka på nätet och hamnade i en diskussion där det sades att en gammal skivspelare duger lika bra. Gott och väl: jag började forska lite i saken på nätet och kom till att det finns program, bland annat Audacity, som man kan använda. Sedan gick jag till hifi-utställningen på Tropiclandia i söndags och frågade mig fram efter att ha hittat en ny modell av förförstärkare till min NAD-skivspelare. Jag har en förförstärkare av modellen pp-1, men jag hittade en nyare till USB-porten. Den ena försäljaren visste inte ens om detta! Den hade dock inte kommit ännu. Sedan gick jag till Clas Ohlsson och köpte en RCA-sladd med en miniplugg till mikrofonjacket. Den var av honmodell. När jag kom hem tänkte jag att den nog borde ha varit en hane, så jag gick tillbaka. Jag kopplade förförstärkaren till min steroeanläggning och satte RCA-sladden därifrån till datorn men ingenting hände. Idag försökte jag sedan att sätta bara förförstärkaren. Det FUNKADE, men med ett hemskt brus. Jag kunde dock höra orden, vilket var mitt mål! Nu gäller det att finjustera helheten. Det KAN hända att jag hade haft RCA-sladdarna från skivspelaren i motsatta hål i misstag så jag borde ännu testa. Sedan funderade jag på om min bärbara kanske har någon inbyggd mikrofon som tar emot ljudet ifrån fläkten. Nå, jag vår se under veckoslutet. Men jag är redan nu ganska stolt över det jag lyckats med hittills! Jag TROR att bruset beror på att jag använde mikrofonjacket. Med USB-jacket borde det bli bättre. Den nya förförstärkaren torde kosta något över 100 euro, för en PP-2-modell var 99 euro.

Samtidigt bytte jag TV:n och steroanläggningens plats och fick på så sätt den ena högtalaren bättre placerad i förhållande till en fotölj där jag egentligen inte suttit i den nuvarande bostaden. Nu trivs jag igen i stolen. Hela vardagsrummet blev liksom öppnare.

Jag satte in en bild av ormboet av sladdar när jag flyttade stereoanläggningen och samtidigt digiboxen (den installerade jag just efter flytten till denna bostad i juli 2004).






0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida