2.3.11

Min födelsedag

Jag fick som överaskning först champagne och choklad av personalen och sedan en underbar bukett rosor av två arbetskamrater. Mina vänner fick således champagne när de kom och fotade sedan mig med blommorna (och de tomma glasen). Jag har inget bildbearbetsningsprogram med mig så bilden här är rakt upp och ner och den är tagen med min lilla Canon G9. egentligen har jag inte använt min stora kamerautrustning ännu.

Jag slog till idag och passade på att köpa nya skidor! Jag blev så trött på att det var totalt bakhalt så jag frågade en man nere i skiduppbevaringen. Han hade en låda, kanske 40x 50 cm, full med olika vallor !!!! Han var mycket vänlig och gav mig rådet att gå till Vuokatin urheiluopistos gård där det finns ett företag som slipar och vallar skidor, men också säljer ny utrustning. De tittade på mina gamla skidor av märket Kneissl och sade att de är alldeles för styva. Följden är att fästdelen aldrig tar i, särskilt som jag är säkert 5-7 kilo lättare än när jag köpte dem för över tio år sedan. Jag fick provskida olika skidor. Det första paret var inte bra. Skidorna var för lång och tunga och bakhala. Det andra paret, ett par Karhu tävlingsskidor, var kortare (190 cm till min längd 160 cm) och lättare och samtidigt smidigare, så jag köpte dem inklusive ett par nya skidskor, för nuförtiden måste man ju köpa dem tillsammans för systemen förändras hela tiden. Jag betalade 300 euro för dem. Jag har inget hum om vad skidor kostar men det är lite samma sak som med min 24-växlade cykel: man undrar hur man klarat sig utan!
.Jag började genast skida, men märkte, att en tånagel skavde, så jag gick till rummet och satte lite fysiotejp på tång och for ut igen. Jag tog tre varv runt sjön Särskinen, tillsammans kanske 6-7 km. Dessutom hade jag ju skidat tidigare idag. Det löpte fantastiskt och jag kunde igen skida som förr genom att "sparka bakut". Hoppas det blir mycket skidande i Vasa senare denna vår.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida