23.11.06

Fly me to the moon (Foto: Helena Hurme)


Med den här bilden vann jag andra pris i en fototävling, "puulaakiottelu", här i Vasa. Den är tagen i Honkong i början av juli. Jag tyckte att landskapet i hamnen såg ut som ett månlandskap. Det är den nedgående solen som syns på bilden . Det finns en annan bild på bloggen som är tagen ungefär samtidigt så att solen är bakom tornet nere till höger.

Jag installerade en nyare version av NikonView-programmet, som visar tekniska data på bilderna. Denna bild är tagen med ett Nikon Nikkon 35-135 mm AF-objektiv, med f/3.5-4.5. Här använde jag det helt utdraget till 135 mm med F/6.7 och en slutartid på 1/1500 med en kompensering på -0.5 EV och "center-weighted metering" på min äldre kamera Nikon D100. Manualen läste jag på engelska. Till min nya D200 fick jag bara en finskspråkig manual, där sedan begreppen som syns på kamerans displayer är på engelska! Jag var tvungen att byta kamerans språk från svenska till engelska för jag kände inte heller igen de svenska uttrycken.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida