27.8.06

Motion på äldre dar? (Foto: Helena Hurme)


Denna äldre dam sprang upp för kullerstensbacken nära Borgå domkyrka och fick mig att komma ihåg att Newsweek i våras skrev om att det är just bland över femtioåringar som den största motionsexpansionen kommer att ske. Jag har själv försökt följa den regeln. Idag cyklade jag bara 28 kilometer på morgonen för jag fick utländska gäster som kom prick tolv, men förra söndagen blev det 43 kilometer och på lördagen 35 och veckoslutet innan ungefär lika mycket plus alla promenadkilometrar. Rekommenderar absolut denna mängd motion, för man blir i längden mycket pigga av det. I Vasa har jag hittat en förträfflig rutt: längs stranden från centrum ut till ABC vid motorvägen, runt mot flygfältet och in mot Gamla Vasa och sedan längs Vöråvägen till Karlebyvägens Neste och antingen genom Smedsby till centrum eller ännu hellre längs cykelvägen till Singsby och vidare till Gerby och kanske ännu till Västervik och hem via Vikinga. Största delen består av ypperliga cykelvägar. Särskilt den från Smedsby till Singsby tycks vara ny och är i mycket gott skick. Den är kanske just därför full av rullskridskoåkare. Och att åka cykel är bland det bästa jag vet!

2 kommentarer:

Blogger freethoughtguy sa...

Brrrr! This makes me happy I do my own runs in sunny California!

16.10.06  
Blogger Helena sa...

This running lady must have been closer to 70. I think you have a lot of active senior citizens in California.

16.10.06  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida